Wat is Cameravoering?
Cameravoering is een term die gebruikt wordt in de beeldtaal, voor het manipuleren van beeld. De cameraman gebruikt voor de cameravoering 5 variabelen die zorgen voor de gewenste cameravoering:
- Camera standpunt
- Beeldkader
- De scherpte (het scherp stellen)
- De camerabeweging
- De montage
5 Variabelen van cameravoering
Camera standpunt
De standpunt van de camera is waar de camera staat in combinatie met de hoek van wat we willen filmen. In de beeldtaal spreken we over 3 camerastandpunten.
Kikkervorsperspectief
Vanuit het kikkervorsperspectief zet je de camera erg laag en richt de lens naar boven. Hierdoor zie je meer van de lucht en minder van de grond. Denk aan als je wilt uitdrukken dat iemand op een vlieghaven is. Dan zie je bijvoorbeeld de persoon die wordt gefilmd en overvliegende vliegtuigen.
Hiernaast, en hiervoor wordt het kikkervors perspectief het meest gebruikt, zorgt dit dat er veel op de voorgrond zichtbaar is.
Je gebruikt het kikkervorsperspectief voor het uitdrukken van:
- Kracht
- Moed
- Heldhaftigheid
- Reuzen
- Grootsheid
Ooghoogteperspectief
Ooghoogte perspectief zegt het eigenlijk al. Het standpunt van de camera staat op de ooghoogte van het object of persoon. Je kunt de persoon recht in zijn ogen aankijken door dit shot.
Dit is een balans tussen het vogelperspectief en het kikkervorsperspectief. Je drukt hier minder een gevoel mee uit. Je bent op gelijke grond, de persoon die gefilmd wordt is niet heldhaftig, maar ook niet klein.
Het ooghoogteperspectief wordt gebruikt voor het uitdrukken van:
- Neutraliteit (Je voelt je dichterbij het object de persoon)
- Zakelijk (Het beeld moet niet teveel afleiden, denk aan het Journaal)
- De omgeving is niet belangrijk en de voorgrond ook niet, het belangrijkste is de persoon die in de wereld leeft.
Vogelperspectief
Bij het vogelperspectief wordt er van boven gefilmd. Je ziet steeds vaker dat drones camera beelden schieten van boven naar beneden. Dit is een krachtig voorbeeld van het vogelperspectief.
Het betekent niet dat de camera zijn beelden maakt vanuit de lucht. Het hangt vooral af van het object of de persoon. Is de camera iets hoger geplaatst en kantelt, deze naar beneden om het object of de persoon in beeld te brengen, dan spreken we (al) over vogelperspectief.
Met het vogelperspectief zie je veel meer van de omgeving en is het object of persoon in tegenstelling tot het kikkervorsperspectief juist minder aanwezig. Je ziet vaak dat dit wordt gebruikt om mooie landschappen te laten zien en je het gevoel van vrijheid te geven of juist om een persoon extra zielig en onschuldig te laten lijken.
Je gebruikt het vogelperspectief voor het uitdrukken van:
- Mooie landschappen
- Vrijheid
- Onschuld
- Hulpeloosheid
Beeldkader
Het beeldkader laat een deel zien van de werkelijkheid. In tegenstelling tot VR laat het beeldkader alleen een uitsnede zien. Het kader is over het algemeen rechthoekig en de kijker is meestal niet bewust, dat hij maar naar een deel kijkt. Door te kiezen wat je in het beeldkader plaatst kun je benadrukken waar de aandacht van de kijker op wordt gevestigd.
Beeldkaders zijn dus erg belangrijk bij het overbrengen van een verhaal of informatie. In de regie is het belangrijk dat deze kaders makkelijk benoemd kunnen worden, omdat de Cameraman anders niet weet wat de regisseur van hem verwacht.
Hieronder de soorten beeldkaders met benamingen:
Big Close-up
Er wordt een fysieke eigenschap van een object of persoon in kaart gebracht. Een Big Close-up wordt gebruikt om de aandacht te vestigen op een detail.
Close-up
Hier wordt iets verder uitgezoomd. Het gaat niet meer om een detail, maar om een object, gezicht of ander lichaamsdeel. Een Close-up wordt gebruikt om je aandacht te vestigen op een deel van een object of persoon.
Als je naar iemand makkelijk wilt luisteren, kom je dichtbij genoeg een persoon om zijn of haar gezichts uitdrukking goed te kunnen zien. Een close-up bootst dit na, waardoor je gemakkelijker kunt luisteren en de gezichtsmimiek kunt waarnemen.